Op zaterdag 13 september presenteren jonge, talentvolle musici het resultaat van een bijzonder intensief repetitietraject in samenwerking met het Prins Claus Conservatorium en musici uit de regio. Zij deden allen mee aan het samenwerkingsproject TOPtip!. Dit samenwerkingsproject heeft als doel te investeren in jong muzikaal talent in de regio en richt zich op talentontwikkeling in de breedste zin van het woord: van persoonlijke groei tot het leren samenwerken binnen een ensemble.
Onder begeleiding van conservatoriumstudenten en ervaren musici hebben de deelnemers gewerkt aan muzikaliteit, samenspel en podiumpresentatie. Het publiek van Kunst aan de Vaart krijgt een unieke kans om deelgenoot te zijn van deze muzikale reis tijdens een concert aan de Vaart. Het concert biedt een bijzondere inkijk in het ontwikkelingsproces van jonge deelnemers. Het concert is tevens een krachtig voorbeeld van hoe onderwijs, cultuur en gemeenschap elkaar kunnen versterken.
Initiatiefnemer en begeleider: Niki Perdok
Niki behaalde in juni twee masterdiploma’s: één aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en één aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen. Dankzij haar pedagogische opleiding kijkt ze met een frisse blik naar hoe muziek en het proces daarachter gedeeld kunnen worden met het publiek. Ze streeft daarbij naar open en uitnodigende concerten, zonder opsmuk. In het TOPtip!-project brengt zij deze visie tot leven en weet ze haar passie over te dragen op iedereen om haar heen.
TOPtip! Wordt om 11:30 afgetrapt door Ingeborg Walinga, dean van het Prins Claus Conservatorium in de tuin van Vaart Zuidzijde 53
J. Monkman: Parody
Dit is nog een verrassing
A. Coeck: Valsa Lente I & II
A. Piazzolla: Adios Noniño
A. Barrios Mangoré: Waltz op. 8 no. 4
J. Cardoso: Milonga
S. Myers: Cavatina
J. Haydn : Strijkkwartet in D, op. 64 No. 5; The Lark quartet
-Allegro Moderato
A. Vivaldi: Winter
- Allegro non Molto
- Largo
- Allegro
Dit is nog een verrassing
Chris Duindam begon zijn vioolstudie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, bij Qui van Woerdekom, later aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam bij Maarten Veeze. Hij voltooide zijn studie op het Utrechts Conservatorium bij Philip Hirshhorn, Viktor Liberman, Eli Goren en Emmy Verhey.
Naast zijn solo- en kamermuziekoptredens is Chris Duindam als hoofdvak docent verbonden aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrechts Conservatorium, Prins Claus Conservatorium, Academie voor Muzikaal Talent en het Fontys Conservatorium Tilburg. Hij geeft regelmatig masterclasses in binnen- en buitenland. Zijn leerlingen spelen in de belangrijkste orkesten in Nederland en het buitenland en hebben prijzen gewonnen in nationale en internationale concoursen.
Van 2002 tot 2017 maakt hij deel uit van het Combattimento Consort Amsterdam. In 2010 richt Chris Duindam het ‘Cugnon-Project’ op (www.cugnonproject.nl), een initiatief dat jonge getalenteerde strijkers samenbrengt met professionele musici door middel van kamermuziekconcerten en jaarlijk terugkerende festivals in Nederland en België.
Chris Duindam bespeelt een Jacob Stainer viool uit 1660, hem door een particulier ter beschikking gesteld, en een viool van Lambert Houniet (2019), met een Nicolas Maline strijkstok uit 1860 en een Michael Yeats strijkstok uit 2018.
Na jarenlange studie aan verschillende conservatoria vond ik mijn draai als concertpianist en docent. Achteraf blijkt die periode een schat aan kennis en diversiteit te bevatten, waarvan je je destijds nauwelijks bewust bent. De rijkdom aan cultuur en ideeën gaf mij een open en aandachtige blik, gevormd door een versmelting van Nederlandse, Russische en Hongaarse invloeden.
Mijn focus ligt nu sterk op het lesgeven, met een prominente rol voor de talentenklas. Ontplooiing van de persoon staat daarbij centraal; telkens weer blijkt dit een fascinerende kracht. Het musiceren van binnenuit is niet vanzelfsprekend, en juist daar ligt de bijzondere taak van de docent.
Spelen van binnenuit vraagt om een sterk muzikaal voorstellingsvermogen. Dat ontwikkel ik via oefeningen die voortkomen uit de muziek die de leerling dagelijks speelt. Vandaaruit onderzoeken we de onderliggende bewegingen: harmonieleer, analyse, vormgeving en waar nodig solfège, als voorbereiding op een hoofdvakopleiding. Met dit fundament kan de student de muziek volledig begrijpen en de intuïtie doelgericht laten spreken.
Kristina Vårlid is een internationaal gerenommeerde klassieke gitarist, nadat zij diverse competities en prijzen heeft gewonnen. Zo behaalde zij in 2017 de eerste prijs op de Antwerp International Guitar Competition en werd zij in datzelfde jaar uitgeroepen tot beste muziekstudent van Nederland na het winnen van het Grachtenfestival Conservatorium Concours.
Zij gaf solorecitals in verschillende vooraanstaande zalen, waaronder Het Koninklijk Concertgebouw in Amsterdam en Universitetets Aula in Oslo. Daarnaast trad zij op als solist met onder andere het Bergen Philharmonic Orchestra, Stavanger Symphony Orchestra en het Lithuanian National Symphony Orchestra.
Kristina heeft twee soloalbums uitgebracht bij Simax Classics: An Idea (2019) en 5 Stages of Grief (2023). Zij doceert aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen, waar zij al op 24-jarige leeftijd werd benoemd tot professor gitaar. Sinds augustus 2025 is zij tevens verbonden aan de Universiteit van Agder in Noorwegen, waar zij ook als PhD-onderzoeker in artistiek onderzoek werkzaam is.
Kristina bespeelt een gitaar van Andrés D. Marvi en is sinds 2019 D’Addario-artist.