Kunstenaars 2017

uit 2017 tot 2017 (klik op de afbeelding om het werk groter te bekijken)
stuur een bericht naar de kunstenaar

Patty Aalbersberg

Patty Aalbersberg

2017

Wat opvalt in het werk van Patty Aalbersberg is het gebruik van veelal aardse tinten en reliëf. Met behulp van verschillende materialen maakt zij structuren op het doek die vaak als achtergrond dienen voor een uitgewerkt figuratief onderwerp. Soms sereen, dromerig en zwoel uitgewerkt, dan weer met veel beweging en energie, maar altijd vol passie. Patty werkt aan verschillende series, van zowel schilderijen als ruimtelijk werk. In de serie Portretten staan zowel mensen en dieren centraal. In de serie Naakten speelt het sensuele en kwetsbare, maar toch ook sterke, menselijk lijf de hoofdrol. Voor de serie Torso's maakt zij werkend met papier-maché en gips driedimensionale torso's die fraai uitkomen op een ruig stuk gaas, hout of board.

Noor Agter

Noor Agter

2017

Noor Agter woont en werkt in Eenrum. Haar materiaal is papier-maché, ijzerdraad, (zout)hout, etc. Ze maakt losse (vogel)objecten en installaties, zoals diverse vogelvluchten en vorig jaar 'kerkgangers', schimmen van mensen in een kerk. Haar meest recente werk is een vloot zwevende, wrakke bootjes van papier-maché en draad, symbool voor de mensonterende situaties rond de Middellandse Zee. Daarbij hangen lijsten met namen of gegevens van  duizenden mensen die daar, op zoek naar een veilige toekomst, de afgelopen jaren zijn omgekomen. 

Maudy Alferink

Maudy Alferink

2017

Toen de vrachtauto op haar auto crashte, knalde het leven in haar. Niets maakte haar meer bewust van het volop levend zijn dan de dood in de ogen gekeken te hebben. Zodra ze weer in een rolstoel actief kon zijn, wilde ze haar levendigheid vastleggen. Purificatie van haar leven door werkelijke schilderuren te maken die resulteren in schilderijen over het hier en nu. Mode is altijd nu! Morgen is het reeds vervangen. Ze schildert haar liefde voor mode zoals vele Nederlandse grootmeesters haar voorgingen. Hierin verwerkt ze symbolische boodschappen zoals een schildermeester het betaamt. Ze geniet van elk moment waarin ze structuren kan zien en voelen, de lichtval kan zoeken en vinden in de ogen en huid van haar muzen.

Willy Alferink

Willy Alferink

2017

Willy Alferink heeft in Lochem een atelier aan huis. Hij houdt erg van kleur, diversiteit en wil zichzelf iedere keer verrassen. Hij heeft een enorme scheppingsdrang, houdt van het experiment en heeft heel veel geduld. Willy streeft naar verscheidenheid in zijn werk, zowel in onderwerp als stijl en kleurgebruik. Aan zijn sculptuur Vrijheid heeft hij vijf maanden gewerkt. Deze sculptuur is in zijn geheel beplakt met duizenden scherven porselein. Kunst is niet voor een geselecteerd gezelschap, kunst is voor iedereen, vandaar dat hij zijn werk wil delen.

Marjon Beckers

Marjon Beckers

2017

Marjon Beckers schilderde jarenlang, maar legt zich sinds 2006 toe op het maken van bronzen beelden, met name van dieren en dikke dames. Haar passie voor dieren zie je in haar beelden terug: ze laat ze zien in al hun schoonheid en kwetsbaarheid: een greyhound gevangen in zijn vlucht, twee intens verliefde kikkers, een kwetsbaar veulen dat zijn eerste stapjes zet. Daarnaast maakt Marjon volslanke dames in gymnastische poses; het is opvallend hoe lenig ze zijn. Ze hebben geen last van hun omvang. Humor speelt hierbij een grote rol.

Gerrit ter Beek

Gerrit ter Beek

2017

De uitgangspunten in zijn werk zijn vaak wiskundig van aard, of hebben met ritme te maken. Zo is hij met natuurlijke ritmes, lijnen, vierkanten, cirkels en ellipsen bezig geweest. Zijn schilderijen vanaf 2000 hebben een realistisch karakter. Hij schildert mannen en vrouwen in allerlei situaties met een hoofdrol voor het vrouwelijk naakt: elk schilderij een bevroren moment met een eigen verhaal.

Hetty Blankesteijn

Hetty Blankesteijn

2017

Hetty Blankesteijn woont en werkt in Boekelo. Zij is opgeleid aan de Rijksacademie in Amsterdam, ze heeft beeldhouw les gehad van o.a. Eric Claus en Jan Spiering. Voor Hetty is het creëren van een beeld altijd weer een speels en uitdagend avontuur waar ze tijdloos mee bezig is. Ze zoekt altijd naar de abstractie binnen het figuratieve. Essentieel voor haar is beweging, harmonie en het juiste ritme in een beeld. Brons is haar favoriete materiaal waarin zij zich zowel krachtig als subtiel kan uitdrukken. Ze is lid van Trevisan-International-Art en heeft de afgelopen jaren geëxposeerd in Bologna, Madrid, Aix-en-Provence en exposeert nu tijdens Kunst aan de Vaart in Assen.

Liesbeth Bunnik

Liesbeth Bunnik

2017

Liesbeth Bunnik is als beeldhouwer geschoold in de klassieke vaktechnieken en houdt van monumentaal werk. Ze laat haar fascinatie voor actuele maatschappelijke thema’s zien in kunstwerken met een optimistisch concept. In haar ruimtelijk werk verbindt zij klassieke materialen met eigentijdse media. In de zomer van 2017 voltooide zij de Masteropleiding Beeldhouwen aan de Klassieke Academie in Groningen. 

Ingrid Davids

Ingrid Davids

2017

Ingrid Davids woont en werkt in het gecultiveerde Nederland en aan de ruige zuidwest kust van Ierland. Davids maakt werk uit veelal gevonden voorwerpen en gebruikte objecten. Door vrije associatie voegt zij objecten samen. Hierdoor ontstaan nieuwe werelden die vaak anekdotisch en verhalend aanvoelen. De assemblages lijken soms op voorstellingen uit een parallelle wereld. Het werk ‘Goulane’ is geïnspireerd op traditionele en natuurstenen Ierse cottages. Deze stenen waren ooit de bouwstenen van de ‘Clochans’, de oeroude hutten uit de Ierse heuvellandschappen. Volgens de overlevering van de Ierse huizenbouwers is het beter een gebruikte stenen te gebruiken dan onaangeraakte stenen.

Digital Art Factory

Digital Art Factory

2017

Digital Art Factory is een initiatief van het ICO voor en door jongeren. Tijdens Kunst aan de Vaart presenteert Digital Art Factory de ‘Virtuele Expo’, een van hun lopende projecten. Deze expositie bestaat uit kunstwerken die in virtual reality zijn gemaakt met de HTC Vive. Kunstenaars en DAF-jongeren hebben met deze tool hun creativiteit de vrije loop gelaten. De creaties zijn alleen te zien met een door DAF-jongeren ontwikkelde App voor de smart Phone. Het is interessant om te zien hoe professionele kunstenaars, bijvoorbeeld van Beeldrijk Drenthe, en jongeren met een frisse blik deze moderne vorm van kunstbeoefening ervaren. Nieuwsgierig naar deze virtuele kunst? Kom dan een kijkje nemen op 9 en 10 september! Als je meer te weten wil komen over de projecten en activiteiten van DAF, kijk dan op www.digitalartfactory.nl.  

Peter Dijk

Peter Dijk

2017

Peter Dijk gebruikt in zijn schilderijen de landkaart als mogelijke interactie met de wereld. Als startpunt gebruikt hij de veranderende structuur van een stadsplattegrond zoals Grunn. Of verlaten plaatsen als gevolg van politieke en economische redenen zoals Heveskes en Gunkanjima. Of steden die dreigen te verdwijnen zoals Aleppo. In onze huidige cultuur staat het proces van versmelting en onderlinge acceptatie onder grote druk. Er lijkt geen ideaal meer te zijn. In zijn werk stelt hij deze onderwerpen aan de orde. Hij schildert met lagen, die refereren aan de aandrang om te verbergen en de wens om te vinden.

Marco Dijkstra

Marco Dijkstra

2017

Marco Dijkstra maakt objecten van oud gereedschap. Marco is van nature een verzamelaar. Toen hij een aantal jaar geleden zijn schuur met oud ijzer wilde opruimen kon hij het niet over zijn hart verkrijgen om alles zomaar weg te doen. Hij begon wat dingen bij elkaar te leggen en al snel werd er een haan geboren, gemaakt van oude harken en een heggenschaar. Van het een kwam het ander en zo ontstond zijn passie voor het maken van beelden. Marco geeft oud gereedschap een nieuw leven. Het ironische is dat Marco nu in plaats van een opgeruimde schuur een schuur vol met extra 'rommel' heeft.

Harro van Doorne

Harro van Doorne

2017

Het bezig zijn met kunst is voor Harro van Doorne een zeer persoonlijke ervaring en kent voor wat betreft de gekozen uitdrukkingsvorm weinig grenzen. Die beleving te kunnen vormgeven is voor hem één van de zingevende elementen van het bestaan. Het werken met klei en gieten in cement of gietmortel ervaart hij weliswaar als een niet zo fluïde discipline als het schilderen of dichten, maar heeft hem zeker geholpen beter te leren waarnemen. Harro heeft een selectie gemaakt van werken uit 2015 die een goed beeld geven van die periode naast ook meer recente schilderijen.

Flip Drukker

Flip Drukker

2017

Aanvankelijk opgeleid als tekenleraar en later tot grafisch ontwerper begint Flip na een carrière in het onderwijs begin jaren ‘90 als ontwerper en beeldend kunstenaar. Hij ervaart dit als een prettige combinatie van vrije en gebonden vormgeving, waarbij er naast de verschillen zoals oude, versleten materialen met een leven achter de rug versus werk achter de computer met beeld en tekst, overeenkomsten zijn zoals het idee waarvan men uitgaat, maar ook beeldende aspecten als compositie, contrast, harmonie, en zo meer. Hij toont als Artist in Residence het ontwerpproces van concept tot eindresultaat van het Magazine dat Kunst aan de Vaart begeleidt, aangevuld mat andere grafische ontwerpen.

Lydeke von Dülmen Krumpelmann

Lydeke von Dülmen Krumpelmann

2017

Lydeke von Dülmen Krumpelmann woont in Assen en is sinds 1972 werkzaam als keramist. Het dier, in de mythologie, de literatuur en in haar eigen omgeving, is haar thema en inspiratiebron. Soms vrijstaand, soms op een sarcofaag, op een sokkel of in een tempel geplaatst. Met ingegraveerde tekstflarden of tekeningen; gebruik makend van oude decoratietechnieken en met een voorliefde voor blauwe engobes en eigen gemaakte glazuur. Haar keramiek is opgenomen in de collectie van het Drents Museum, en daarnaast is haar werk vertegenwoordigd in verzamelingen van particulieren, bedrijven en  Nederlandse Kunstuitleencentra. Ze is lid van het Drents Schilders Genootschap.

Rie van Eijck

Rie van Eijck

2017

Rie van Eijck schildert het liefst met acryl op doek. Acryl droogt snel: dat nodigt uit tot intuïtief werken en het nemen van snelle beslissingen. Eigenschappen die perfect bij haar passen. Naast werken met acryl experimenteert ze met inkt. Kleuren en vormen: soms warm en krachtig,  dan weer zacht en ingetogen. Rie schildert nat op nat, laag op laag: hierdoor komen diepte en beweging goed tot uiting. Graag schildert ze dames, met name de achterkanten. Vanuit dat perspectief is er meer spanning. "Waar wordt naar gekeken….?" De dames zijn een terugkerend thema, met duidelijke accenten op prachtige rondingen en oog voor detail.

Liesbeth van Erp

Liesbeth van Erp

2017

 Liesbeth van Erp maakt beelden van donkerbruine en grove Chamotte-klei. Het werken met klei geeft haar rust en tegelijkertijd energie. Deze beelden worden gebakken op ongeveer 1.000 °C. Dit zijn de moedermodellen die de basis vormen van een mal, waarna er gietingen in verschillende materialen en diverse afwerkingen  kunnen worden gemaakt. Van ieder model wordt een serie van maximaal 5 gietingen vervaardigd met verschillende uitvoeringen en afwerkingen, zoals in brons. De combinatie met metalen maken de voorwerpen stoer en interessant. Veelal gebruikt Liesbeth stalen of glazen onderdelen om de vorm of beweging te accentueren.  

Albert Geertjes

Albert Geertjes

2017

Albert Geertjes, kunstenaar en meubelmaker, kijkt en denkt als een dichter. Hij kent de dingen een karakter toe, een verhaal, een ziel. Zijn werk ontstaat uit het gesprek met zijn materiaal: het ruwe glas, het gladde koper, het koude staal, de oude stam. Geertjes werkt vanuit een verbondenheid met de dingen en maakt zichtbaar wat er al was: de verborgen mogelijkheden.

Flip Gaasendam

Flip Gaasendam

2017

Flip Gaasendam werkt in series met terugkerende onderwerpen zoals stationsrestauraties, de Noorderhaven, stillevens en de zee, kwelder en de duinen van Schiermonnikoog. Flip werkt nu aan een serie sfeerbeelden en indrukken van de eetzaal en gelagkamer van Hotel van der Werff.

Joke Gaasendam-Onnes

Joke Gaasendam-Onnes

2017

Joke is dertig jaar actief in de fotografie. Ze maakt stemmige sfeerbeelden van Schiermonnikoog. Haar werk straalt rust en eenvoud uit.

Ron Glasbeek

Ron Glasbeek

2017

Vanaf 2014 exposeert Ron Glasbeek 'Berookte Beelden', schilderijen die een bitterzoet verhaal vertellen van de reislust en vrijheidsbehoefte van Sinti en Roma, doorkruist door registratie, razzia’s, deportatie in het verleden en anno nu huisvesting in getto’s en voortdurende werkloosheid. Een derde wereldland verspreid over de hele wereld. De paradox van de ‘vrije’ mens. Behalve de ‘tristesse’ is er ook werk te zien met zang en dans, want dat blijft!

Edwin Grissen

Edwin Grissen

2017

Edwin Grissen houdt met het schilderen van landschappen in de breedste zin van het woord en ook de dierenwereld waarin een muis een bijzondere plek in neemt. Edwin voelde zich van kinds af aan al aangetrokken tot het medium tekenen. Het tekenen blijft voor Edwin een beetje een reis zonder einddoel. Het intrigeert hem dat de mens deel uitmaakt van een groter geheel. Dit is wat hem beelden doet maken van landschappen. Het is nooit die ene golf die hem boeit en misschien zelfs niet de zee. Het is meer de onbegrensde ruimte en de transitie van water naar lucht. Twee elementen die nooit stil staan. Vluchtig en Ongrijpbaar.

Kirsti Hadderingh

Kirsti Hadderingh

2017

Het werk van Kirsti Hadderingh is haar verwerking van de wereld en tevens haar bijdrage eraan; een ander perspectief, een eigenwijze weergave van de werkelijkheid. Details, in grote vormen gegoten. Een bewust beleefd vluchtig moment, vereeuwigd. Haar bewerkte foto’s afgedrukt op geborsteld aluminium en het licht dat het verhaal verder schrijft. De allerlaatste stap is aan de kijker: zij geeft het nu uit handen.

Hans Hage

Hans Hage

2017

Voor Hans Hage gaat het maken van kunst bovenal om het zichtbaar maken van 'het andere', soms 'het onveilige', als contrast met het alledaagse. Voor zijn werk is vaak een gedachte of ingeving het uitgangspunt. Een schets of zomaar een krabbeltje kan de eerste aanzet zijn. Het doel is niet het maken van een schilderij maar het vormgeven van het idee. In zijn werk zoekt hij een zekere soberheid zowel in onderwerp, kleurgebruik als formaat. Onderwerpen kunnen van alles zijn, personen, een verhaal of het onderbewuste. Ook de actualiteit levert thema's op voor zijn werk. Soms levert dit bijna droombeelden op, waarbij een ongemakkelijke sfeer wordt opgeroepen en de toeschouwer tot nadenken wordt aangezet.

Brenda Hardijk

Brenda Hardijk

2017

Brenda Hardijk ziet zichzelf als een regisseur, die de regie overneemt van de beeldenstorm in haar hoofd. Uit die beeldenstorm kiest Brenda fragmenten die zij in driedimensionale vorm omzet. Hiervoor gebruikt ze klei. Klei daagt haar uit contrasten te zoeken en te komen tot wat zij omschrijft als ‘stilstaande momenten in balans’. Deze contrasten zijn stoer, maar toch elegant. Glad en tegelijkertijd ruw.

Ine van den Heuvel

Ine van den Heuvel

2017

Ine van den Heuvel is autonoom kunstenaar met als specialisatie grafiek. In haar werk gaat het vaak over natuur en geschiedenis. Wat Ine buitengewoon boeit zijn sporen uit het verleden. Ines landschappen zijn niet zomaar willekeurige mooie plekjes, maar zorgvuldig uitgekozen stukken van Nederland. Ze werkt lang in zo’n gebied en gaat telkens weer kijken, fotograferen en tekenen. Daarnaast verdiept ze zich in de geschiedenis en verwerkt die in de uiteindelijke beelden. 

Anton Heyboer

Anton Heyboer

2017

In Vaart Noordzijde 66 is een verzameling etsen en schilderijen van Anton Heyboer (1924 - 2005) te bezichtigen. Het betreft vroeg werk en schilderijen waaraan hij tot aan zijn dood heeft gewerkt. Deze werken zijn verzameld door Jan Palmen. In de jaren zestig kwam Heyboer’s werk internationaal onder de aandacht. In eerste instantie werd hij bekend door zijn etsen. Later kwamen de schilderijen er bij. Zijn werk hing in de jaren vijftig en zestig op de legendarische Documenta tentoonstellingen in Kassel. Vooraanstaande Europese musea, waaronder het Haags Gemeentemuseum, en het Amsterdams Stedelijk Museum, British Museum en Tate Gallery in Londen, hebben werk van Heyboer aangekocht. Zijn werk is ook te zien buiten Europa, onder andere in het Museum of Modern Art (MoMA) in New York, musea in San Francisco, New Orleans en Boston, en in het Ohara Museum of Art in Japan. Een deel van zijn omvangrijke werk is nu te zien tijdens Kunst aan de Vaart in Assen.

Jan Hoff

Jan Hoff

2017

Jan Hoff werkt in de stijl van het constructivisme. Hij maakt driedimensionale composities die bestaan uit strookjes donker of licht glanspapier, die onder een hoek van 45 of 90 graden zijn gelijmd op de drager, in een ritmisch abstract geometrisch patroon. Door de licht- en schaduwwerking roepen zijn reliëfs een sterk gevoel van evenwicht en verstilling op, terwijl ze tegelijkertijd ook heel levend zijn. Steeds hetzelfde, en toch steeds anders. Ze nodigen uit tot goed kijken.

Floortje Hollema

Floortje Hollema

2017

In haar stillevens schildert Floor Hollema de schoonheid, breekbaarheid en het vergankelijke van onderwerpen die haar ontroeren. Onderwerpen zoals dode beestjes, dierbare (gebruiks-) voorwerpen met een geschiedenis, een zelf geplukt boeketje … Maar ook een mooi stuk fruit of een fraai gebakje worden met gevoel voor detail geschilderd in olieverf of acryl. Klein formaat heeft haar voorkeur. In de portretten van huizen, die zij in opdracht aquarelleert, probeert ze zoveel mogelijk karakteristieke facetten van het pand vast te leggen.

Harriet IJkema

Harriet IJkema

2017

Harriët IJkema is bevlogen, nieuwsgierig, ambitieus en combineert deze eigenschappen met hard werken. Ze onderzoekt haar eigen fascinaties en haar eigen beeldtaal. Haar werken zijn stevig en hebben tegelijkertijd een poëtische inslag. Ze verwoordt haar uitgangspunt op kleurrijke wijze. Vertrekpunt voor haar werk “Snorkel” is een herinnering aan een vakantie. Zon, zee, vissen en een snorkel. De zorgen van alledag zijn vergeten. Er is volledige ontspanning en verstilling in het genieten van het moment.   

Joss Jansen

Joss Jansen

2017

Met zijn schilderijen wil hij in gesprek komen met zijn publiek. Hij wil hen amuseren. Hen de pareltjes tonen, die hij onderweg tegenkomt. Hij wil de kijker laten zien dat het nog niet gebaande pad soms een betere oplossing biedt. De modern-realistische stijl, een beperkt kleurenpalet van bruinen en blauwen en het ingetogen karakter van acrylverf, laten zijn geschilderde verhalen optimaal uitkomen.    

Leslie Kamps

Leslie Kamps

2017

Leslie Kamps laat zich inspireren door ‘Dynamische Systemen/Dominus Spiritus’. Een dynamisch systeem is een systeem met onregelmatigheden. Het verloop van een dynamisch systeem is onvoorspelbaar. Leslie Kamps combineert elementen uit kunstgeschiedenis, architectuur, actualiteit, folklore, religie en politiek. Hij vormt hiermee verhalen, waarin hij zijn ideeën over dynamische systemen vorm geeft. Alles in het leven, de geschiedenis, de wereld, hangt met elkaar samen. Leslie Kamps heeft een atelier in ateliercomplex en expositieruimte Y2 te Groningen.

Joke Karssen

Joke Karssen

2017

Joke Karssen woont in Assen en heeft daar ook haar atelier. Haar hele leven heeft ze een voorliefde gehad om iets te maken met haar handen. Ze is begonnen met werken in steen, vervolgens in hout en later met glas. De kleuren en het transparante in glas trekken haar erg aan. Ook maakt ze combinaties van glas met andere materialen. De beelden komen tot stand vanuit een voorstelling en al werkend vanuit haar wezen krijgt dit gestalte. Natuur inspireert haar: een dode tak in het bos, een verwelkt blaadje, een bloem in de tuin of verbrand glas. Ze combineert en experimenteert.

Koos ten Kate

Koos ten Kate

2017

Op haar schilderijen zijn afbeeldingen te zien van niet bestaande mensfiguren. Het is een kortstondig moment van verwondering. De tijd wordt heel even stilgezet om dat ene mooie moment te kunnen pakken. Eenmaal afgebeeld kan dit moment een eeuwigheid duren. Haar stijl is figuratief, maar toch los van de werkelijkheid. De mens- en dierfiguren zijn soms lief, soms vreemd en ontroerend. Ze roepen humor op en verbazing, iets dat de fantasie prikkelt. De schilderijen laten het uiterlijk van een mens of dier zien, maar die zijn nooit helemaal perfect. 

Anneke Keizer

Anneke Keizer

2017

Anneke is in 2010 begonnen met beeldhouwen bij Beeldhouwschool Groningen. Gerda Duiverman heeft haar daar kennis laten maken met de beeldhouwkunst. Al bij de eerste kennismaking werd ze zeer enthousiast om uit een ruwe  steen een mooi beeld te halen. Daarna heeft ze zich verder bekwaamd bij Atelier de Steengroeve in Assen, bij Klaas Kuipers. Haar beelden maakt ze uit diverse stenen, serpentijn, speksteen, seleniet of savonniere. Als ze een onderwerp in haar hoofd heeft, zoekt ze daar een steen bij: daarbij is de vorm van de ruwe steen belangrijk. Het liefst werkt ze buiten in de tuin.

Linda Keuris

Linda Keuris

2017

Linda Keuris wil graag dat deel in mensen bereiken dat niet in de conventie past, daar waar de stille emotie zit. Daardoor kunnen haar beelden persoonlijk, emotioneel, romantisch en zelfs dramatisch zijn. Een beeld moet tot kijken verleiden. Door haar werk een titel mee te geven, hoopt ze dat de kijker nog meer ervaart dan wat er staat. Het belangrijkste is, dat het een gevoel overbrengt en te denken geeft. Elk idee vereist een andere uitvoering, dat betekent, dat Linda niet vast zit (niet vast wil zitten) aan herkenbare motieven. 

Francis Kilian

Francis Kilian

2017

De schilderijen van Francis Kilian zijn zo gelaagd – ook letterlijk, in verf en soms tempera – dat je als je er lang naar kijkt op een gegeven moment niet meer weet wat van jou is en wat van de kunstenares. En door al die lagen schijnt een witgouden licht, dat in je hersens op een knopje drukt. De figuren, vaak vrouwelijk, hebben heel veel weg van een mens, maar zijn dat toch weer niet. Precies daarom prikkelen ze ons onbewuste en associëren we erop los. Steeds is er het ‘zijn in de tijd’ zonder een actie. 

Nora van Klingeren

Nora van Klingeren

2017

Kleur, heel veel kleur. Dat kenmerkt het werk van Nora van Klingeren. Haar inspiratie kan alles zijn. Eerst komt de titel. Het verhaal vertelt ze vervolgens in handgeschilderde en gezeefdrukte zijde en wol. Samen vilt. Ze zoekt naar combinaties van materialen en technieken en tegelijkertijd naar tegenstellingen. Nora schildert de zijde met de hand en plaatst daar een zelf ontworpen zeefdruk op. Dat zorgt voor contrast. De opbouw in verschillende lagen wol afgewisseld met zijde en het vilten zelf geeft diepte en structuur. Ze heeft vrij werk, zowel klein als groot. Ook werkt ze graag in opdracht. 

Janet Klok

Janet Klok

2017

De sieraden van Janet Klok kenmerken zich door eenvoud en draagbaarheid. Zij vindt dat de combinatie van de verschillende materialen zoals goud, zilver en titanium eventueel gecombineerd met edelstenen of andere natuurlijke materialen, het ontwerp uniek moeten maken. De natuur en haar reizen naar alle delen van de wereld zijn haar belangrijkste inspiratiebronnen.

Jannes Koetsier

Jannes Koetsier

2017

De schilderen van Jannes Koetsier gaan over de zichtbare werkelijkheid. Hij laat ons met frisse blik naar de wereld om ons heen kijken. Lange tijd maakte hij louter figuratief werk omdat daarin de werkelijkheid, de lichtval en het materiaal een mooie harmonie kunnen vormen. Maar de figuratie zit soms in de weg. Verf en lichtval worden niet ondersteund door de voorstelling. Jannes komt naar Kunst aan de Vaart met een nieuwe serie schilderijen met als onderwerp, verf en licht. Deze schilderijen hebben nauwelijks tot geen figuratieve grondslag.

Maria Koijck

Maria Koijck

2017

“Ik heb nooit zoveel plastic troep gezien als op het strand van Freetown; het hele strand was bedekt met een laag plastic zooi van een meter!” Terug in Nederland maakt Maria Koijck Petty de Zwaan van 15.000 petflessen, verzameld met buurtbewoners uit de Hoornse Meerwijk in Groningen. Nu, zeven jaar later, doet ze dit soort community art projecten over de hele wereld. Ze maakt voor haar werk gebruik van sloopafval of oud ijzer. Maria's motto is dat afval niet bestaat. "Als je materiaal aandacht geeft, sorteert, schoonmaakt en naar de goede plek brengt, is 'afval' ineens prachtig materiaal, waar je hele mooie dingen mee kunt maken."

Olga Kovtun

Olga Kovtun

2017

Voor Olga Kovtun is schilderen als het schrijven van een gedicht. In haar mystiek-realistische werk in pastel en olie klinkt haar Russische afkomst in de verte door. Zij geeft de voorkeur aan het werken met materialen die haar een dieper gevoel geven, zoals papier, kleurpotlood, pastel, of tempera. Deze materialen zijn transparant en overheersen niet, maar laten wel hun sporen na en verdwijnen ook weer makkelijk, ruimte makend voor een nieuwe wereld van gevoel. Olga houdt van ruimte, als een moederschoot gezellig en warm, van waaruit zich een wonderbaarlijke wereld opent. Zij wil dat niet beseffen, er geen waarde aan verbinden of begrijpen. Olga wil het geheim ervan ervaren en doorgeven. Dat geeft haar voldoening in het leven.

Marion Kraus

Marion Kraus

2017

"Natuurlijk blijf ik schilderen", zo vertelt Kraus (Academie Minerva Groningen en museumdocent Drents museum), "maar de fotografie heeft mij altijd getrokken." In dit nieuwe medium vindt zij haar uitdaging. Stillevens uit de 17de eeuw hebben haar fascinatie. Met name de symboliek trekt haar aan. De overdaad aan prachtige voorwerpen met altijd weer het citroentje als symbool voor het "Zoet en Zuur". Daarnaast de vergankelijkheid, bij haar herkenbaar in de serie uitgebloeide bloemen. Belichting en sfeer zijn belangrijk voor het juiste effect. Daarom schildert ze zelf de achtergronden voor haar foto's, die daardoor een schilderachtige,  geheimzinnige en bijna mystieke diepte krijgen. Tijdens Kunst aan de Vaart richt Marion Kraus een fotostudio in. Bezoekers van Kunst aan de Vaart kunnen door Marion een portretfoto laten maken.

Klaas Kuipers

Klaas Kuipers

2017

Klaas Kuipers van Atelier de Steengroeve Assen maakt beeldhouwwerken in diverse steensoorten vaak gecombineerd met andere materialen zoals RVS en cortenstaal. Klaas is ongeveer 30 jaar geleden met beeldhouwen begonnen. Inmiddels heeft hij 12 jaar een atelier aan de Witterstraat waar hij beeldhouwcursussen en workshops geeft. Tijdens Kunst aan de Vaart exposeren Klaas en zijn cursisten eigen kunst- en beeldhouwwerken. Daarnaast verzorgt Klaas demonstraties van het bewerken van steen in de tuin van het atelier.

Marcelle van der Leeuw

Marcelle van der Leeuw

2017

Marcelle van der Leeuw beoefent portretkunst en meubel- en houtkunst. Waarom kijken mensen zoals ze kijken. Is hun innerlijk ook hun uiterlijk? Overal om je heen zie je gezichten, in het echt, in tijdschriften, kranten, op tv, op het internet etc. Wat denken deze mensen, welke ideeën hebben ze? Het graven en zoeken hiernaar houdt Marcelle bezig en probeert ze weer te geven. Hout is een prachtig materiaal, het is warm en veelzijdig van kleur en nerf. Veel mensen gaan hier aan voorbij in het drukke leven. Haar werk is gesigneerd met een teken dat verwijst naar het Chinese teken voor ‘zien’. 

Karin Lesuis

Karin Lesuis

2017

Naast sieraden maakt Karin Lesuis beelden in cortenstaal, vaak gecombineerd met zink of glas. Zij houdt van het doorleefde uiterlijk van roestig staal. De ruwe huid en roodbruine kleur harmoniëren goed met een groene omgeving. Het grijswitte zink en het sprankelende van glas geven een extra kleuraccent. Haar ontwerpen kenmerken zich door heldere lijnen met robuuste uitstraling, waarbij zowel de natuur als menselijke bouwsels haar inspiratiebronnen zijn.

Jan van Loon

Jan van Loon

2017

Jan van Loon woont en werkt aan de Vaart in Assen waar hij een atelier en kunstzaal heeft. Hij kwam in 1972 uit Den Haag naar Groningen om aan de Academie Minerva les te geven en om met zijn gezin in Drenthe te wonen. Hij zit nu ruim 50 jaar in het kunstonderwijs en is bezig met zijn laatste jaar lesgeven aan de Klassieke Academie. Jan van Loon is lid van het Drents Schilders Genootschap, Pulchri Studio en de Noordelijke Aquarellisten en Quasi Realisten. Hij schildert landschappen, zeegezichten, portretten, interieurs en quasi realistische voorstellingen. Ook maakt hij ruimtelijk werk, zoals het dijkmonument in Noordpolderzijl. Een overzicht van zijn werk is volgend jaar te zien in Museum Mohlmann in Appingedam. 

Philippine Lugtigheid

Philippine Lugtigheid

2017

Philippine Lugtigheid werkt al jaren als beeldend kunstenaar en is autodidact. Na veel kleurrijk werk gemaakt te hebben raakte ze een aantal jaren geleden geïnteresseerd in oude handschriften. Op een brocante vond ze een oude Franse tekst uit 1648. Later kocht ze een mooi kunstwerkje vol tekstflarden. Al zoekend groeide een kleine verzameling die inspirerend werkte. Spontaan ontstonden er de onleesbare teksten, geschreven met Oost Indische inkt en kroontjespen. Nu zijn ze er: de oude geschriften, op doek, op eigengemaakt, handgeschept papier. De kalligrafeerpen geeft nieuwe mogelijkheden. Haar motto is: spelen en ontdekken!

Jan Moes

Jan Moes

2017

Fotografie is voor Jan Moes de kunst van het weglaten. De kracht van een foto zit in de eenvoud, ‘less is more’. Hij wil met zo weinig mogelijk informatie een zo krachtig mogelijk beeld neerzetten, een beeld waarmee hij mensen wil raken en waarmee hij gevoelsmatig iets los wil maken. Hij werkt zowel in kleur als in zwart-wit.

Klaas-Jan Mulder

Klaas-Jan Mulder

2017

Klaas-Jan Mulder is autodidact beeldend kunstenaar, teken- en schilderdocent uit Assen. Hij schildert hoofdzakelijk landschappen en portretten in pastelkrijt en olieverf. Klaas-Jan geeft tijdens Kunst aan de Vaart op verschillende tijdstippen demonstraties portretschilderen waarbij hij tijdens het schilderen zijn werk mondeling toelicht.

Wim Noordam

Wim Noordam

2017

Wim Noordam is grafisch ontwerper en kunstenaar die de Willem de Kooning Academie heeft gevolgd. Als vormgever is hij breed geïnteresseerd. Zijn kracht zit in het maken van originele, creatieve ontwerpen voor online en offline uitingen. Daarbij maakt hij regelmatig illustraties. Hij houdt van netwerken en verbinden. Hij heeft een website met grafische kunst: www.wimnoordam.nl. Waarom? Omdat hij ontwerpen erg leuk vindt om te doen, om creatief bezig te zijn.
De vrijheid om te spelen met miljoenen pixels! Wim Noordam laat op zijn eigen wijze zien wat hem bezighoudt. Alles kan inspireren: actualiteiten, stompzinnigheid, onrecht, mensen, dieren, voorwerpen, gedachten, binnen- en buitenland, verleden, toekomst; de wereld is één grote inspiratiebron!

Emy Noya

Emy Noya

2017

De schilderijen van Emy Noya zijn een samenspel van vormen en kleuren. Ze schildert zonder vooraf bedacht plan. In haar abstracte, kleurrijke  werk staat de uiteindelijke dynamiek in de compositie centraal. Er is veel variatie in werk en werkwijze, zowel sober, subtiel, minimalistisch als lyrisch, abstract expressionistisch. Ze werkt met acrylverf op doek of paneel. Gebruik makend van gemengde technieken, met o.a. zijdepapier, kranten, zand, aluminiumfolie, krijgt het werk een prachtige huid en een bijna organische uitstraling.

Carolien van Olphen

Carolien van Olphen

2017

Carolien van Olphen neemt in haar werk mens en kleur als uitgangspunt. Zij schildert met veel liefde, vaak levensgrote portretten. Modellen zijn gehuld in kleurrijke patronen, soms met een grote kraag, een hoge hoed of wat goud. Haar schilderijen zijn een feest voor het oog. Daarbij vindt Carolien de techniekbeheersing van het schilderen belangrijk. Om dit op hoog niveau te brengen, heeft zij de Klassieke Academie gevolgd en in 2016 afgerond. 

Jasper Oostland

Jasper Oostland

2017

De Groninger schilder Jasper Oostland is vooral bekend van zijn kikkers en andere dieren die hij in een menselijke omgeving plaatst. Zijn kleurrijke werken doen mensen altijd op zijn minst glimlachen, vaak in lachen uitbarsten. Jasper doet dit jaar voor de tweede keer mee aan Kunst aan de Vaart en zal ook nu weer naast zijn schilderijen, prints, kaarten en kalenders verkopen van zijn werk. Op zijn Facebook pagina - www.facebook.com/jasper.oostland - kunt u zien hoe de schilderijen tot stand komen.

Wim Peters

Wim Peters

2017

Wim Peters is op zoek naar de werkelijkheid. Zekerheden en twijfel wisselen zodanig af dat de werkelijkheid het steeds weer wint van de waarheid. Beelden vormen daarbij een hoofdrol. Zijn thematiek: de zoektocht naar het onherkenbare, de werkelijkheid die zich in zijn hoofd afspeelt, de chaos beheersen door kaders aan te brengen. Daarbij spelen ‘verhalen’ en herinneringen een grote rol. Gebeurtenissen, intiem en privé, maar ook groots en gezocht bepalen het kader.  Al schetsend en zoekend worden beelden een werkelijkheid. Zijn fotowerken zijn daarbij het medium om de werkelijkheid te delen.

Marijke Pieters

Marijke Pieters

2017

Haar werk is een reflectie op leven, haar leven en het leven in het algemeen. Ze ziet het leven als een complex systeem, waar chaos en balans continu met elkaar wedijveren en elkaar afwisselen. In haar reactie daarop gebruikt ze materialen en technieken passend bij de situatie, het gevoel of de emotie. Ze ziet zichzelf als een componist, zoekend naar de chaotische beweging en de balans tussen de elementen in haar werk.

Dorien Plaat

Dorien Plaat

2017

De figuren op haar doeken nemen geen genoegen met oppervlakkige beschouwing. Ze zeggen, kijk maar, hier ben ik, in al mijn naaktheid, in al mijn kwetsbaarheid. In een keiharde wereld lijken de schilderijen van Dorien tegen ons te zeggen: mijn buitenkant is flinterdun, je mag naar binnen kijken, kijk eens hoe mooi ik ben, ‘mooi' met eeuwigheidswaarde, authenticiteit.' Dorien schildert dier- en mensfiguren die allemaal in hun eentje op het doek staan. De ogen volgen de kijker en vragen: "wie ben jij"? Dit kan behoorlijk confronterend zijn. Plaat zoekt de subtiliteit, het kleine. Het werkt schuurt tussen humor en pijn. 

Han Reeder

Han Reeder

2017

Als beeldend kunstenaar is Han Reeder vooral schilder en fotograaf. Abstrahering en stilering zijn kenmerken van zijn werk. Zo ook van zijn nieuwste fotoproject dat hij ziet als een vorm binnen het genre ‘Bloemstilleven’, een genre met een lange geschiedenis, waarin het altijd draait om zaken als: licht, compositie, schoonheid en verval. Het gaat hem daarbij om het vinden van een nieuwe, persoonlijke vorm. Dat kan resulteren in ‘bloemstillevens’ zonder bloemen. In de maand september exposeert Han Reeder als ‘kunstenaar van de maand’ in Kunst Plaza Schurer op de 5e verdieping van Warenhuis Vanderveen in het centrum van Assen.

Mariet Schedler

Mariet Schedler

2017

Mariet Schedler maakt Raku objecten. Raku is een bijzondere keramische stooktechniek die al in de 16e eeuw in Japan werd toegepast. Bij het Raku stoken worden geglazuurde voorwerpen bij hoge temperatuur uit de oven gehaald bij een temperatuur van 1000 °C en in een ruimte met brandbaar materiaal zoals houtkrullen geplaatst. Deze ruimte wordt vervolgens afgesloten. Door de rookontwikkeling van de houtkrullen ontstaan de kenmerkende craquelé structuren in het glazuur.  Naast keramiek maakt Mariet gebruik van andere materialen en technieken zoals metalen, glas en fotografie. In haar werk is ‘toeval’ een belangrijk deel in het totstandkomingsproces.

Joke Schepers

Joke Schepers

2017

Joke Schepers woont en werkt in Groningen en volgde de Academie Minerva in Groningen in de vrije richting schilderen en zeefdruk. In haar schilderijen, een combinatie van acrylverf, Japans papier en zand, toont Joke Schepers gevoel voor kleur en materiaal. Zij roept poëtische beelden op; de net niet tastbare en zichtbare wereld vormt voor haar een belangrijk uitgangspunt. Deze wereld roept zij al werkende op, spontane invallen toelatend om uiteindelijk bij de thema’s te komen die haar boeien. Composities die tussen figuratie en non-figuratie zweven, mystificaties waarbij vage contouren slechts vluchtige figuren aanduiden. Ook spelen symbolen een rol. Opvallend is de gelaagde manier van schilderen en het harmonisch kleurgebruik.

Janna Schimmel

Janna Schimmel

2017

Janna Schimmel woont en werkt als grafische vormgever in Garrelsweer. Vanaf 2010 is ze ook door het glas geboeid geraakt. Glas als materiaal is transparant en weerbarstig, maar heeft veel mogelijkheden om het toe te passen, vlak of sculpturaal. Janna werkt voornamelijk met glas door het in de oven vorm te geven. Ze maakt gebruik van de wisselende lichtinval van het glas, meestal in combinatie met een ander object of materiaal. Door te combineren wordt de eigenschap van het glas versterkt. Inspiratie, ideeën en materialen vindt ze op haar reizen, wandeltrektochten en in haar eigen tuin.

Roelie Scholing

Roelie Scholing

2017

In haar recente werk is Roelie voor een groot deel gericht op afdruktechnieken, waarbij ze gebruik maakt van het unieke in alle vormen. De natuur is een onuitputtelijke inspiratiebron voor haar werk, maar daarnaast ook letterlijk alles wat op haar pad komt. Hieruit ontstaat een vrije en intuïtieve manier van werken. Naast klei als basismateriaal maakt ze gebruik van diverse materialen en technieken voor de afwerking, zoals papier, glas, hout, zijde, bladgoud en verschillende glazuurtechnieken.

Lonia Schölvinck

Lonia Schölvinck

2017

Haar lyrische tuin zorgt voor talloze inspiratie-momenten. Ieder seizoen is anders en ieder moment van de dag of nacht is anders. Ze begint met een detail en zo ontstaan al schilderend haar olieverf schilderijen. Het afgelopen jaar heeft ze ook het bos waarin ze woont, erbij betrokken; ze schildert niet ‘het plaatje’ maar de sfeer!

Tineke Szarzynski

Tineke Szarzynski

2017

Na haar beeldhouwopleiding in Koudum heeft Tineke geëxperimenteerd met diverse materialen. Van steen tot hout en van kunsthars tot metaal. Na enige tijd van gericht creëren ontwikkelde dit tot een situatie waarin ze zich laat leiden door de materialen in de vorm zoals ze die tegenkomt. Dit is een proces waarbij ze door het versterken van de vorm en gebruik makend van het materiaal tot beeldvorming komt.

Tim Timmermans

Tim Timmermans

2017

Tim Timmermans woont sinds 1975 in Assen. Tim heeft zijn opleiding genoten aan de Academie Minerva in Groningen. Hij is wars van goede smaak en kiest niet voor de verkoop van zijn werken. "Ik maak ‘ruig’ werk, het gaat mij niet om mijn ‘werk’ mooi te laten zijn" is zijn parool en richtsnoer in zijn kunstenaarschap. Tim is gebiologeerd door vrouwen, dieren en buitenleven. Zijn zoektocht betreft het ontdekken van het samenspel tussen vrouwen, dieren en het ‘buiten’. Kijkt hij naar zijn werk, dan kom hij tot de conclusie dat hij ‘niet geworteld’ is. Hij voelt zich vrij, vrij om anarchisme noest te verbeelden. Een vorm van surrealisme.

John Tomasowa

John Tomasowa

2017

Foto’s als schilderijen, waar je lang naar kunt kijken. Omdat ze een sfeer scheppen in vorm, licht, kleur, structuur. Omdat ze wijds en verstild zijn of onherkenbaar in detail. Omdat ze een verhaal vertellen. Voor John Tomasowa is het belangrijk om in zijn werk fantasie en emotie te prikkelen.

Frank Vanhooren

Frank Vanhooren

2017

De keramiek werken van Frank Vanhooren liggen dicht bij de schemerzone, een plaats waar de kunst een zeldzame bezoeker is. Het is een schoonheidsbeleving van hen die normaal niet aan bod komen. Niet de onnatuurlijke schoonheidsidealen, niet de roze dromen, maar de harde werkelijkheid. Een moeilijke wereld die velen mijden omwille van het choquerende , pijnlijke of gevoelige. Het is de bedoeling om datgene te brengen wat niet in woorden te vertalen is en waar velen onder ons dagelijks mee geconfronteerd worden. Het extreem expressieve haalt de bovenhand.

William van de Velde

William van de Velde

2017

Kunsteboer William van de Velde vervaardigt gebruiksvoorwerpen die zijn ontsproten aan zijn oneindige fantasie, gecombineerd met een gezonde praktische inslag. Als je zelf met een idee of suggestie bij William komt, geeft hij er zijn eigen draai aan. Het eindproduct is het creatieve resultaat van jullie interactie. Veel creaties ontstaan tijdens toevallige ontmoetingen of ontdekkingen. William maakt gebruik van wat het leven hem aanreikt en combineert dat met zijn ideeën en vakmanschap. "Kunst is overal aanwezig, je moet het alleen maar zien", aldus William van de Velde.

Martha Veldthuis

Martha Veldthuis

2017

Niet het contrast tussen het mannelijke en het vrouwelijke, maar het samengaan van deze eigenschappen in iedere mens houdt haar bezig. Beeldend werken is communiceren. Gevoelens als agressie, blijdschap, verlegenheid, angst, eenzaamheid, arrogantie, etc. tracht zij in haar werk tot uitdrukking te brengen. De meeste mensbeelden zijn gemaakt van gekleurde klei (klei gemengd met oxides). Deze beelden behoeven na het stoken (1100˚C) niet of nauwelijks nog een bewerking te ondergaan. Beelden die worden gecombineerd met andere materialen zoals brons of hout, worden nadat de klei tot steen is gestookt in elkaar gezet met een pen/lijm verbinding, gevoegd en bijgekleurd.

Suzanne Vellema

Suzanne Vellema

2017

Een paardenkunstenaar, zo zou je Suzanne Vellema kunnen noemen. Ze maakt interdisciplinair werk waarbij haar paard Nena een muze, haar beste vriendin, psycholoog en bij bepaalde werken de wederhelft van hun kunstenaarsduo is. Suzanne gebruikt oude sages, mythes, sjamanistische invloeden en de synergie die er tussen haar en Nena ontstaat als inspiratie voor haar werk. Dit manifesteert zich in abstracte maar ook figuratieve vormen, op papier, in een video, een geënsceneerde foto of een installatie.

Elsa Visser

Elsa Visser

2017

Uitgangspunt voor het beeldend werk van Elsa Visser is de immense schoonheid en kracht van de natuur. Ze wandelt graag in het bos. Gedroogde restvormen van bast, zwamvormen en zaaddozen neemt ze mee: voornamelijk piepkleine details, zoals de nerven in een blad, de anatomie van planten en de sporen van een zwam, zijn voor haar een bron van energie en verwondering. Deze mooie structuren, overlappingen en overgangen in vorm, fascineren haar. In haar beelden van handgeschept papier probeert ze iets van die verwondering en schoonheid te vangen en door te geven aan de kijker. 

Yvonne Visser

Yvonne Visser

2017

In het werk van Yvonne Visser staat de mens centraal, maar toch beeldt zij die zelden af. Natuur, mens en dier zijn haar inspiratiebronnen om aan emoties uitdrukking te geven. Vondsten uit de natuur zoals drijfhout, boomwortels en zwammen vormen steeds vaker het uitgangspunt. Liefde voor de natuur combineert Yvonne met een verlangen naar het aangename. Haar kernwoorden zijn: vorm, relatie, lichaamstaal, beweging en dans. Voorbeelden van werk in opdracht zijn de dansende haas Sofie langs de A28 bij afslag Vries en Berendans in het Martini Ziekenhuis. Yvonne is zowel aan de Stadsacademie te Maastricht als aan Academie Minerva  afgestudeerd. Zij woont en werkt in het Drentse Nijlande waar zij ook haar toonzaal heeft. 

Margriet van Weenen

Margriet van Weenen

2017

Voor het project ‘Unfixing Histories’ gaat kunstenaar Margriet van Weenen aan het werk vanuit de historische fotocollectie van het Drents Archief en de verhalen die daarmee verbonden zijn. Door het fotoarchief te openen en hier opnieuw naar te kijken wordt er een verbinding gelegd tussen het Drentse heden en verleden. Door middel van haar kunst plaatst Margriet de historische foto's in een nieuwe context. Hierbij zal zij het Drentse publiek actief betrekken. Margriet gaat uit van de schilderkundige genres van het Drentse landschap en koppelt die aan de band die mensen met deze plekken hebben. Fotograaf Sake Elzinga treedt op als sparringpartner van Van Weenen.

Gilda Wilpstra Gouhari

Gilda Wilpstra Gouhari

2017

In het werk van Gilda Wilpstra Gouhari staat het ei als symbool centraal. In de Perzische cultuur waarin ze is opgegroeid heeft het ei ook een prominente plaats als vruchtbaarheidssymbool en teken van nieuw leven. In haar geval heeft het ei een extra lading door het nieuwe bestaan dat ze hier heeft opgebouwd. Ze is dankbaar dat ze haar grote passie, beeldhouwen, hier in vrijheid kan beleven.

Frieda de Witte

Frieda de Witte

2017

Frieda de Witte brengt geschiedenis en haar eigen familieverhalen tot uiting in tekeningen en schilderwerken. Het werk dat ze bij Kunst aan de Vaart toont vertelt meer over haar Friese achtergrond. Zij brengt het nuchtere boerenleven en het landschap in beeld. Het is een zoektocht naar identiteit en wat het betekent om een echte Fries te zijn. Via onderzoek naar haar stamboom en oud beeldmateriaal probeert ze het landschap te vangen. Landschapspijn is de titel van één van haar werken, want het landschap is niet meer wat het was. Veel verdwijnt of is beïnvloed. Met het omarmen van haar Friese achtergrond weet Frieda een diepere connectie te maken met zichzelf en via tekeningen iets te bewaren van wat er vroeger was en misschien wel nooit meer terug zal komen.