De weg van het kunstenaarschap van Agneta Even huis is kronkelig en verliep via verschillende disciplines. De tijd dat zij bij de Antwerpse Mimestudio actief was, vormt een belangrijk ijkpunt in haar carrière. Theatraliteit, het toneel of de scene, duiken altijd weer op in haar werk. Ze zorgt ervoor dat het publiek vaak de scene kan binnenlopen, maar dat er tegelijkertijd een duidelijke verdeling is tussen het toneel en de toeschouwer. Het theatrale maakt haar werk zeker niet ‘dramatisch’. Haar werk is strak geordend. Veel kunstwerken draaien om’ lege vormen’, waarmee bedoeld wordt dat de oorsprong van de vorm niet meer wordt ervaren. Zo maakt Agneta bijvoorbeeld een mal, waarin later gips of een ander materiaal kan worden gegoten, maar ze laat deze mal nog leeg. Op deze manier kan de mal gezien worden als een· voorwaarde’ voor de bedoelde vorm. Die voorwaarden die ze toont hangen altijd samen met de oorsprong en hebben vaak een functie. Dat is één manier waarmee Agneta het thema Oorsprong gebruikt. Maar voor de kunst die zij maakt in opdracht van Kunst aan de Vaart is ‘Oorsprong’ ook aanwezig in de natuurlijke elementen (bijvoorbeeld gras) die zij gebruikt en de materialen die daaraan verwant zijn. Planten (en mogelijk dieren) zijn hoofdzaak en daarnaast afgietsels van gips en klei. Zij combineert deze materialen in een scene of installatie, die ontstaat op de plek zelf. Zo belandt de toeschouwer in de oude natuur-cultuur tegenstelling, waarin de mens leidend is. De kunstenaar zet op deze manier wild tegenover gedomesticeerd, een tegenstelling die schitterende discussies kan opwekken.
www.agnetaevenhuis.nl
agneta.evenhuis@kpnplanet.nl